Опис досвіду

ОПИС ДОСВІДУ З РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОБЛЕМИ



Проблема над якою я працюю: «ВПЛИВ УРОКІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА НА СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ УЧНІВ».
Я не можу не погодитися з тим , що на сучасному етапі шкільної освіти найвищою метою виховання – є всебічний гармонійний розвиток особистості.
Всебічне виховання передбачає формування у людині певних якостей відповідно до вимог морального, розумового, фізичного, трудового та естетичного виховання.
На мою думку, образотворче мистецтво в системі шкільної освіти має важливе значення для всебічного розвитку особистості і виконує завдання естетичного виховання дітей.
На основі цього забезпечується повноцінний розвиток особистості та її становлення на уроках образотворчого мистецтва.
Потреба в естетичному вихованні та становленні особистості стоять на найвищому щаблі в ієрархічній багатоступеневій піраміді потреб людини, яку визначив американський психолог Е. Маслоу:
1.     ФІЗІОЛОГІЧНІ ПОТРЕБИ:
Дихання, їжа, вода, тепло, рух, сон, здоров’я
2.     ПОТРЕБИ В БЕЗПЕЦІ:
Захист життя, роботи, сімї, власності, здоров’я
3.     СОЦІАЛЬНІ ПОТРЕБИ:
Дружба, любов, спілкування
4.     ПОТРЕБА В ПОВАЗІ:
визнання, уваги
5.     ПОТРЕБИ ЕСТЕТИЧНІ
Естетичне виховання передбачає розвиток в людині почуттів прекрасного, формувати вміння і навички творити красу у навколишній дійсності, жити за законами духовної краси, тим самим самореалізовуватися як особистість.
Складові естетичного виховання:
·                   естетична культура (передбачає сформованість у людині естетичних знань, смаків, ідеалів, розвиток здібностей до сприйняття явищ дійсності, творів мистецтва, потреба зберігати природну красу);
·                   естетичне сприйняття (проявляється у формі естетичного сприйняття дійсності, у вмінні помічати суттєве);
·                   естетичне судження ( передають ставлення особистості до певного об’єкта, явища);
·                   естетичний ідеал (своєрідний зразок, еталон, з позиції якого особистість оцінює певні явища);
·                   естетичний смак (стійке емоційно-оціночне ставлення людини до прекрасного).
Становлення особистості — це процес соціального розвитку людини. Виявляється і формується вона в процесі свідомої діяльності й спілкування Відбувається цей процес завдяки виховному впливу сімї, школи, суспільства у взаємодії з мистецькими явищами, здатності людини пристосовуватися до зовнішнього оточення, участі у громадському житті.
Я вважаю, що уроки образотворчого мистецтва в школі безпосередньо сприяють становленню особистості учнів.
Мета загальної образотворчої освіти в основній школі полягає в особистісному розвитку учнів і збагаченні їх емоційно-естетичного досвіду під час сприймання навколишнього світу і художньо-практичній діяльності, інтерпретації творів образотворчого мистецтва, а також у формуванні ціннісних орієнтирів.
Розвиток особистості учнів на уроках образотворчого мистецтва досягається завдяки реалізації під час занять таких ЗАВДАНЬ, які я враховую під час планування та проведення уроку:
1.     РОЗВИТОК УЯВИ
Здатність дітей створювати нові художні образи завдяки реалізації на уроці таких вправ як: «неправильний малюнок», «проблемні» ситуації та використання нетрадиційних технік.
2.     РОЗВИТОК ЕМОЦІЙ ТА ПОЧУТТІВ
Викликати інтерес до творів мистецтва, радість від споглядання прекрасного, відчуття задоволення та піднесеного настрою.
3.     РОЗВИТОК ВІДЧУТТІВ
Розвиток  зорових (кольоровідчуття), слухових, шкіряних  відчуттів.
4.     РОЗВИТОК ВОЛІ
Здатність досягати поставленої мети і практичних завдань уроку, вміння контролювати свою поведінку в разі невдачі, здатність мобілізувати свої сили, прагнення виконати краще ніж інші.
5.     РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ
Здатність дітей відтворити матеріал, що зберігся завдяки образному, емоційному та руховому виду пам’яті.
6.     РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ
Вміння учнів аналізувати та систематизувати знання та явища дійсності, робити певні висновки, узагальнювати, порівнювати та класифікувати об’єкти за групами.
7.     РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ
Часто діти на уроці висловлюють власні думки з приводу того чи іншого явища дійсності, твору мистецтва і т. д.
8.     РОЗВИТОК ІНТЕЛЕКТУ
Діти набувають нових знань, вмінь  і навичок.
9.     РОЗВИТОК УВАГИ
Здатність дитини зосередитися на головному, не відволікатися на сторонні подразники, вміння спостерігати за оточуючим світом.
10.           РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ
Злагодженість роботи дрібних м'язів кисті і всієї руки сприяє правильному функціонуванню різних фізичних та психічних процесів дитини завдяки ліпленню, малюванню, вирізуванню з паперу, вишиванню і т. д.
В ході організації практичної діяльності учнів на уроках образотворчого мистецтва я використовую основний дидактичний принцип – принцип наглядності навчання, а саме:
1.     Педагогічний малюнок
2.     Схематичні малюнки і таблиці
3.     Екранні наглядні посібники
За структурою  сучасні уроки образотворчого мистецтва здебільшого мають комбінований характер, дещо схожі між собою, але й відрізняються відповідно до певної теми або типу. На уроках образотворчого мистецтва я застосовую такі методи навчання, які сприяють розвитку дітей:
1. Словесні (розповідь-пояснення, бесіда, лекція, робота з книгою, інструктаж)
2. Наочні (ілюстрація, демонстрація, спостереження)
3. Практичні (вправи, практична робота)
4. Методи стимулювання й мотивації навчально-пізнавальної діяльності:
o   створення ситуації інтересу (пізнавальні ігри, цікаві пригоди тощо);
o   стимулювання дітей;
o   заохочення учнів у навчанні (похвала, письмова подяка, нагородження);
o   міжпредметні зв’язки.
Специфіка предмета “Образотворче мистецтво” дозволяє вчителю широко використовувати інтерактивні методи організації уроку, які дають змогу підвищити ефективність засвоєння знань, поліпшити контроль над виконанням завдань, викликати у дітей інтерес до навчання.
На уроках образотворчого мистецтва я застосовую такі інтерактивні прийоми та методи навчання:
1.     Прийом « Мозковий штурм»
2.     Прийом « П’ятихвилинка»
3.     Прийом « Гронування»
4.     Прийом «Порівняння»
Використовується на початку уроку і пропонується дітям порівняти два схожі між собою явища та знайти спільні та відмінні ознаки. Наприклад: графіка та живопис, архітектура та музика і т. д
5.     Прийом «Асоціативний кущ»
На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в пам'яті стосовно цього слова. Вчитель фіксує відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово розростається»
6.     Прийом «Так—Ні»
Використовується на етапі актуалізації опорних знань. Вчитель ховає зразок або фото з зображенням по темі і пропонує учням відгадати, про що йтиме мова на уроці, ставлячи питання, які вимагають від учителя тільки відповідей «так» чи «ні»
Наприклад, учні можуть ставити такі запитання:
·        Це твір живопису (графіки, скульптури,...)?
·        Це об'ємна скульптура?
·        Це скульптура на площині?
7.     Метод «Подорож»
8.     Прийом «Мікрофон»
9.     Метод  «Питання-відповідь»
10. Метод "З якого твору?"
На дошці записані слова, за якими учні мають впізнати назву відомої картини художника та її автора чи архітектурну споруду. Наприклад, слова: ніч, місяць, Дніпро. Назка твору: «Місячна ніч на Дніпрі» А. Куїнджі.
11. Метод "Пятий зайвий"
Потрібно викреслити зайве слово, яке зайве в певній групі. Наприклад,
а).Мікеланджело, Роден, Мирон, Фідій, (Рафаель);
б).Готичний,романський, античний, (авангардизм),бароко;
в). Натюрморт, портрет, (бюст), пейзаж, марина;
г).Червоний, жовтий, помаранчовий, (білий), рожевий;
д).Скульптура, архітектура, живопис, графіка, (музика).
12.    Прийом «Правда, що…»
Готуючись до кожного наступного уроку образотворчого мистецтва, я підбираю завдання, розробляю наочні матеріали, відповідно до теми та мети уроку, основуючись на вікових та індивідуальних особливостей дітей. Основними з яких є:
·        Схеми, таблиці
·        Макети
·        Кросворди, ребуси
·        Ілюстрації
·        Завдання
·        Опис художнього твору і т. д.
На мою думку образотворча діяльність має важливе значення для всебічного розвитку особистості. У процесі створення зображення в дитини формуються спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності. Образотворча діяльність надає можливість доступними засобами висловити емоційний стан дитини, її ставлення до навколишнього світу, вміння самостійно створювати прекрасне, а також бачити його у творах мистецтва.

7 коментарів: